0001wrl02/06/30 01:47ID:CROBJ4gY
VRML『VirtualRealityModelingLanguage 』
バーチャル リアリティー モデリング ラングエジの略。
ぐりぐり動かせるリアルタイム3Dを表示するための言語。
プレイヤーとして、コスモプレイヤーなどがある。
ShadeでこのVRMLに書きだせたはず。(拡張子.wrl)
これについて語り合いましょう!
マイナーですけど、おねがいします・・・
0208本田2011/03/17(木) 19:39:06.58ID:6y1eqKIk
>>204
NETSCAPE4.xではできたような気がする。
いちどNETSCAPE9をインストールしてみれば?
CORTNA3Dが入っていたのでできるかも。 0209本田2011/03/26(土) 00:34:15.89ID:4Nw8IqoO
Keith Victor
Principal Software Developmnt Engineer at Microsoft, Xbox LIVE
Location
Cincinnati Area
Industry
Computer Software
http://www.linkedin.com/pub/keith-victor/19/757/8b1
Created, Deployed, and Evolved the Popular VRML/X3D Authoring Tool; Spazz3D, Vizx3D, Flux Studio, and Vivaty Studio.
0210本田2011/03/26(土) 19:56:16.12ID:4Nw8IqoO
SmoothTeddy: Quick 3D Modeling and Painting
http://www-ui.is.s.u-tokyo.ac.jp/~takeo/java/smoothteddy/index-j.html
SmoothTeddy は、簡単に使える3次元モデリングおよびペインティングソフトです。
手書きスケッチで輪郭を描くと膨らんで簡単に3次元形状が作成でき、
その上にお絵かきの感覚で色を塗ることができます。
できたモデルはVRML形式で保存できます。
(SmoothTeddy は Teddy と Chameleon の統合・拡張版です。)
五十嵐 健夫 のページ
http://www-ui.is.s.u-tokyo.ac.jp/~takeo/index-j.html 0211本田2011/04/03(日) 02:00:39.54ID:rD7iZS4A
0212本田2011/04/04(月) 22:39:29.71ID:50Q9H6PP
GeoVRML 1.0(推奨実践例)
http://www.fit.ac.jp/~araya/GeoVRML1.0/doc/index.html
Native GeoVRML Support
http://www.parallelgraphics.com/developer/products/cortona/geovrml/
Cortona VRML client provides native support of GeoVRML nodes (GeoCoordinate [This link relates to an external page and will open a new window.] ,
GeoElevationGrid [This link relates to an external page and will open a new window.] ,
GeoLocation [This link relates to an external page and will open a new window.] ,
GeoLOD [This link relates to an external page and will open a new window.] ,
GeoPositionInterpolator [This link relates to an external page and will open a new window.] ,
GeoTouchSensor [This link relates to an external page and will open a new window.] ,
GeoViewpoint [This link relates to an external page and will open a new window.] ),
which represent various geographic data using VRML.
The support for these nodes is implemented by using native script interface.
In addition,
ParallelGraphics has introduced the GeoElevationGrid [This link relates to an external page and will open a new window.] VRML node that uses script from the GeoElevationGrid node,
but implements Cortona's SplineFaceSet extension node inside (See definition). 0213本田2011/04/12(火) 20:01:41.21ID:GCzV7kpc
Seamless3d is open source 3D modeling software free and available for all under the MIT license.
http://www.seamless3d.com/
# Exports to VRML, X3D Obj and POV-Ray formats
# Imports VRML and X3D VRML Classic formats
# Imports & Exports HAnim
# Imports Canal/Blaxxun Avatar Studio avatars
# Imports & Exports BVH motion capture files 0214本田2011/04/12(火) 20:42:17.35ID:GCzV7kpc
0215本田2012/05/21(月) 01:11:12.43ID:ITijFasA
0217本田2012/05/22(火) 21:15:40.99ID:fMUyPGCu
0218本田2012/05/26(土) 23:48:12.86ID:UQImBfER
0221本田2014/02/25(火) 21:21:13.37ID:O4QZHNoj
Vivaty Studio
http://www.web3d.org/realtime-3d/x3d-vrml/vivaty-studio-download
Vivaty Studio is an interactive tool for creating X3D worlds.
It allows the user to create all aspects of an X3D world with a graphical user interface.
The tool is provided free of charge as a service to the community.
Only a PC version is available.
During installation you will be required to agree to the following license.
Please read and accept at your own discression.
The Web3D Consortium takes no responsibility for this product,
including operation or support.
Note that Vivaty.com is not an operational domain. 0222本田2014/04/26(土) 16:08:05.78ID:j6Y01mji
0223本田2014/05/07(水) 22:00:03.68ID:Ex5EjGsy
VRMLを用いたタンパク質立体構造表示
宇野 健, 林 治尚, 山名 一成, 中野 英彦*
http://www.sccj.net/CSSJ/jcs/v4n4/a2/abstj.html
タンパク質立体構造表示プログラムであるModrast-Pの機能を拡張し、
立体構造のデータをVirtual Reality Modeling Language (VRML)のデータ形式に変換する機能を加えた。
この機能を使うことによって、Modrast-Pで表示されている分子模型をそのままVRML形式のデータに変換することができる。
これにより、これまでいくつかの問題があったコンピュータネットワーク上での分子模型のやりとりが
VRMLをもちいることによって簡単かつ迅速に行えるようになると期待される。 VRMLやってた人達もweb-GLに興味が移るかも知れない。
ブラウザがあれば動くものでやれることも多い。
0225本田2014/09/11(木) 20:37:46.18ID:kokVEOUX
0226本田2014/09/15(月) 16:10:59.91ID:wP4RyYT2
0227本田2014/09/19(金) 20:48:57.23ID:1jcETl8v
Thrup’ny is a free, open-source multi-platform viewer for VRML 3-D models,
designed for both anatomy teaching and finite-element pre- and post-processing.
http://audilab.bmed.mcgill.ca/~funnell/AudiLab/sw/thrupny.html 0228本田2014/09/20(土) 19:03:35.80ID:3fSqAg76
ゾム VRMLギャラリー
http://www.zome.jp/Images/vrml/
このページの作品は,パソコン上でゾム作品の作成可能なフリーソフト「vZome(ヴァーチャル・ゾム)」で作成しています。
vZomeについては,本サイトのリソースから「vZome(ヴァーチャル・ゾム)のページ」をご覧ください。
(または,右のvZomeのロゴをクリックして直接vZomeのサイトへ)
About vZome
http://vzome.com/home/
vZome is a desktop app designed primarily for building virtual Zome models.
It goes much further than this, however, supporting models and geometries not possible with Zome. 0229本田2014/09/20(土) 22:42:44.26ID:3fSqAg76
0230本田2014/09/20(土) 23:22:56.69ID:3fSqAg76
>>221
[PDF]Vizx3D Help
h ttp://www.odisseia.univ-ab.pt/ABNet2/docs/VizxHelp.pdf 0231本田2014/09/24(水) 20:30:45.92ID:ymZ/kFN5
0232名無しさん@お腹いっぱい。2014/09/30(火) 13:15:36.44ID:WA9lGHXf
吾夏
0233名無しさん@お腹いっぱい。2014/10/06(月) 14:37:19.87ID:pryjPW8Q
age
NHK Laboratories Note No. 478
VRML Animation from Multi-view Images
Yuichi Iwadate, Miwa Katayama, Kimihiro Tomiyama, and Hiroyuki Imaizumi
Advanced Audio and Video Coding Division
https://www.nhk.or.jp/strl/publica/labnote/lab478.html
Abstract
In this paper, we propose a VRML animation system for real objects.
This system creates a VRML model from images captured by multiple cameras surrounding the target object.
In order to create 3D models of humans, the correspondence detection method is used with the volume intersection method as a restriction condition in the matching process.
By using this method, a relatively accurate human model is generated.
We show the result of generating a VRML animation by consecutively displaying VRML models.
It is confirmed that the VRML animation can be smoothly displayed on the VRML browser operated on a PC with a graphics card. Der IfcStoreyView bietet die Möglichkeit ein IFC Modell interaktiv zu erkunden.
Im IfcStoreyView kann die Gebäudestruktur, der Grundriss, das 3D Modell und die Eigenschaften inklusive der Relationen von IFC Elementen angezeigt werden.
Besonderheiten: Raumbegrenzungen (Space boundaries) können dargestellt werden, Spacemouse wird unterstützt, Anbindung an den Modelserver der TU Dresden
http://www.iai.fzk.de/www-extern/index.php?id=1139
Export: VRML 2.0, Google Earth (kml, kmz) 0247本田2017/10/03(火) 03:23:45.14ID:6zcYf25Y
0248本田2017/10/03(火) 03:32:32.79ID:6zcYf25Y
0249名無しさん@お腹いっぱい。2017/10/03(火) 18:04:56.67ID:6zcYf25Y
0250名無しさん@お腹いっぱい。2017/12/30(土) 17:11:56.33ID:Hp7G0Fs4
誰でも簡単にネットで稼げる方法など
参考までに、
⇒ 『半藤のブブイウイウレレ』 というサイトで見ることができます。
グーグル検索⇒『半藤のブブイウイウレレ』
PE0CMYIXLP
0252名無しさん@お腹いっぱい。2019/04/27(土) 10:12:25.39ID:aF3RHYlj
VRMの仕様にあるこの一文が指しているhumanoidとは何ですか?
https://vrm.dev/vrm_spec/
>NodeとHumanoidで定義される標準ボーンの対応表です。
humanoidはもしかしてUnityが定義しているアーマチュアですか? 0253名無しさん@お腹いっぱい。2019/04/27(土) 10:29:30.93ID:aF3RHYlj
https://blogs.unity3d.com/2013/02/07/automatic-setup-of-a-humanoid/
ここの画像とVRMに出てくるボーンマッピングの名前が一致しています。
つまりVRMの一部の仕様はUnityのHumanoidアーマチュアの仕様をコピーしたものです。
私は現在UnityのHumanoidアーマチュアのライセンスについて調べていますが、
見つけられないでいます。
何も明記されていないなら、Unityが全ての著作権を保持している状態です。
そうすると、VRMはオープンソースではありません。
プラットフォーム非依存でもありません。
Unityの経営意思に縛られます。
恐らくVroidもUnityのHumanoidに依存しています。
Vroidは利用規約で作成したモデルをかなり自由に利用できるとしていますが、
それはVroidだけが決めれる事ではなく、Unityの承諾が必要です。
私はVRMもVroidも根本的に破たんするのではないかと危惧しています。
誰かこの可能性を否定できますか? 0254名無しさん@お腹いっぱい。2019/04/27(土) 12:10:41.77ID:aF3RHYlj
あああ
スレ違いだった
3文字で被るか
0255名無しさん@お腹いっぱい。2020/06/01(月) 14:45:18.83ID:9O1OLqa0
どなたか居られますか?
今さらですがメモ帳で3Dが作れるので最近 VRMLをはじめたのですが
陰(shadow)をつけられなくて困っています。
出来れば VRMLで陰を付けてみたいです。
VRML1.0か2.0のwrlファイルでshadowの書き方を教えてください。
あるいはJava3Dでのshadow mappingの方法か
VRMLローダーのモデルをJava3Dで読み込んでからの
shadow mappingの方法を教えてください。
vrml97.jarのようなダウンロード可能なファイルがあればリンクよろしくお願いします。
0256本田2022/12/12(月) 07:06:11.93ID:cHwMNh+P
0257本田2022/12/12(月) 07:13:26.65ID:cHwMNh+P
0258本田2022/12/13(火) 00:18:57.82ID:IAGRqD3W